Vandaag kreeg ik tijdens een training Balanced Mind Development van een cursist die nog studeert de vraag hoe het maken van een mindmap en snellezen kan ondersteunen in studeren, in beter leren dus. Het antwoord ligt in de kunst om een krachtige en effectieve mindmap te maken.Snellezen gebruik je – uiteraard – om de leerstof sneller te lezen echter is het wel van belang om je te realiseren dat snellezen het meest effectief is met leerstof waarvan je de essentie moet begrijpen en onthouden. In kort komt het er op neer dat je de leerstof met een ander zogeheten filter moet waarnemen. Met dit filter, deze manier van informatie sorteren, kun je de sleutelwoorden beter uit de tekst halen. Deze sleutelwoorden zijn dan de basis ingrediënten voor de MindMap die je gaat maken.
Laten we als voorbeeld een studieboek nemen waar 7 belangrijke hoofdstukken in staan. De beste aanpak zou zijn om een MindMap te maken per hoofdstuk en vervolgens één MindMap te maken die de 7 hoofdstukken samenvat. Vervolgens ga je de MindMaps opnieuw bekijken, evaluaren en eventueel hiaten aanvullen daar waar nodig. Dit proces herhaal je een aantal keren en daarmee ontwikkel je een bijzonder krachtige methode om beter te leren.